Teksten på dækkene?
Og hvad betyder det så når der står eksempelvis 215/45 R 17 91 W på et dæk.

215 = Bredde på dækket millimeter.
45 = Højden på dækken, er angivet i procent i forhold til dækkets bredde.
R = Dæk type hvor R = radial dæk.
17 = Fælg dimension, angivet i tommer.
91 = Load index, belastningsfaktor, kan ses i tabelen
W = Hastighedskode, kan ses i tabellen
M + S er betegnelsen for Vinterdæk. Det anbefales at vinterdæk også har et symbol med et bjerg og sne, for at de er bedst egnede til vinterkørsel.

Hastighedskode

Hastighed km/t

K

110

L

120

M

130

N

140

P

150

Q

160

R

170

S

180

T

190

U

200

H

210

V

240

W/ZR

270

Y

300

Loadindex (Belastningsfaktor)

Loadindex

Kilo

Loadindex

Kilo

Loadindex

Kilo

Loadindex

Kilo

Loadindex

Kilo

69

325

81

462

93

650

105

925

117

1285

70

335

82

475

94

670

106

950

118

1320

71

345

83

487

95

690

107

975

119

1360

72

355

84

500

96

710

108

1000

120

1400

73

365

85

515

97

730

109

1030

121

1450

74

375

86

530

98

750

110

1060

122

1500

75

387

87

545

99

775

111

1090

123

1550

76

400

88

560

100

800

112

1120

124

1600

77

412

89

580

101

825

113

1150

125

1650

78

425

90

600

102

850

114

1180

   

79

437

91

615

103

875

115

1215

   

80

450

92

630

104

900

116

1250

   

 

Datomærkning
Efter DOT-mærket er der et trecifret tal. De første to tal er uge nummeret, og det sidste tal angiver årstallet. Fra 1990 til 1999 er tallet efterfulgt af en trekant: 437 “trekant” betyder altså uge 43, 1997. Fra år 2000 er koden ændret til et firecifret tal, idet de to første cifre stadig angiver uge nummeret. De to sidste tal angiver årgangen, således at 00=2000. Trekanten er derfor udeladt, da den betød, at vi var i 90’erne.

Et korrekt dæktryk er vigtigt
Trykket i dækkene skal holdes på et korrekt niveau, da uregelmæssigheder på dette område resulterer i dårlige køreegenskaber og et forhøjet dæk slid.

Et for lavt dæktryk – og i øvrigt også en forkert sporing – kan hurtigt slide et dæk så langt ned, at det må kasseres.

Bilens instruktionsbog indeholder altid en fortegnelse over de dæktryk, som fabrikken foreskriver for den pågældende bilmodel. Ofte foreskrives der forskellige værdier, alt efter hvor meget læs der er på bilen, og hvor hurtigt man kører. Jo højere hastighed, jo højere dæktryk.

Dæktryk angives ofte i flere forskellige enheder. Skemaet her viser, hvordan sammenhængen er mellem de forskellige enheder. Den officielle enhed er pascal eller kilopascal (kPa), men man ser ofte enhederne psi (lb/inch2) og kilopond pr kvadratcentimeter (kp/cm2). 100 kPa svarer meget nær til 1 kp/cm2 eller 14,5 psi.

Kilopascal (kPa)

Bar

Psi (lb/inch2)

Kp/cm2

150

1,5

21,8

1,53

160

1,6

23,2

1,63

170

1,7

24,7

1,73

180

1,8

26,1

1,84

190

1,9

27,6

1,94

200

2,0

29,0

2,04

210

2,1

30,5

2,14

220

2,2

31,9

2,24

230

2,3

33,4

2,35

240

2,4

34,8

2,45

250

2,5

36,3

2,55

260

2,6

37,7

2,65

270

2,7

39,2

2,75

280

2,8

40,6

2,86

290

2,9

42,1

2,96

300

3,0

43,5

3,06

 

Mønsterdybde: Aldrig under 1,6 mm
Dækmønstret på bilen er også af stor betydning for bilens opførsel på vejen, og særligt på en våd vejbane spiller dækmønstret en stor rolle.

Loven foreskriver en mønsterdybde på minimum 1,6 mm. Til sammenligning kan det nævnes, at et nyt dæk har en mønsterdybde på mellem 7 og 8 mm, afhængig af dæk type og dæk fabrikat.

Alle nye dæk har en lille markering på siden “TWI” (TreadWearIndicator), som angiver, at en særlig slidmarkering (tværrib) er indlagt i mønstret ud for dette mærke. Når dækket er nedslidt til 1,6 mm, ses tværribben, og dækket skal kasseres.

Det anbefaler at et Dæk skiftes, når dækmønstret er slidt ned til 3 mm. Herefter er dækkets egenskaber på våd vej stærkt begrænset, og sikkerheden dermed reduceret.