Vi var 6 familier der deltog i kreds Sjællands efterårstur i uge 42 til Sverige. Det blev en fantastisk oplevelse. Vi syntes oplæget lød spændende så vi kunne ikke komme hjemmefra hurtig nok. Vi kørte fredag eftermiddag og tog broen, egentligt havde vi tænkt os at køre direkte der op. Men efter vi var kørt hjemme fra i højt solskin blev i ringet og af formanden som lige ville høre hvor vi havde tænkt os at overnattede. De havde taget færgen, så de kom fra Helsingborg. Vi fik hurtig en aftale i stand så vi mødtes på en dejlig rasteplads lige før Jönköping. Efter en hyggelig aften kunne vi tre familier forsætte samlet næste morgen, de tre andre familier kom fra Fyn, de kørte sammen og havde også taget en overnatning. Turen derop var i høj sol og skovene klædt i efterårets farvepragt, forventningerne og humør var i top.

Alle kører vel med GPS i dag, vi tre gjorde, men de var ikke helt enige da vi kom tæt på campingpladsen. Vi var to der valgte at dreje ind i skoven da GPS sagde til højre. Jens Christiansen valgte at følge sin egen der ville lige ud. Vi blev under stor munterhed enige om at skilles og se hvem der kom først til Campingpladsen.

Vi der drejede af ind i skoven fik en på opleveren, det gik af smalle skovveje op og ned, ind over og forbi små sommerstuger, en enkelt vending skulle der til før vi var fremme på pladsen. Men alt gik godt, men Christiansen var ved at omkomme af grin han havde været der i 10 minutter.

Fynboerne var ankommet nogle timer før og havde fået det hele på plads, så de sad og nød en lille en. Vi fik hils på hinanden og kom hurtig på plads.

Campingpladsen ligger i et meget stort naturreservat ca. 600 km fra Helsingborg, smukt ned til søen. Vi fik hurtig sat standeren og formanden kunne give lidt information omkring stævnet. Han tilbød at de som ville kunne, hver morgen,  spise morgenmad i familiens opvarmede fortelt, det blev meget vel modtaget. Samme aften sad vi omkring bålet og hyggede os med snobrød og udvekslede oplevelser. Det var meget hyggeligt så det blev naturligvis gentaget en anden aften.

Første udflugt gik til en kaffestue som lå på et højdedrag hvor der var udsigt meget langt omkring, et flot syn hvor vi fik et indtryk at hele nationalparken.

Campingpladsens faciliteter var i Svensk stil, men absolut rent og pænt. Campingfatter var ikke nogen mr. Hvem som helst, han har ejet en stor  campingplads i Belgien i en årrække og derefter var han omkring Alaska før han havnede i Sverige hvor han pt. havde 15 år på bagen som campingplads ejer.

Han er naturligvis Jæger med stort J.

Pladsen havde naturligvis også en hytte ned til vandet med en Finsk sauna, den skulle prøves. Der blev fyret med brænde og det var ikke småting af træ der skulle til.

Vi skulle på bæversafari en aften, da vi var for mange blev vi delt over to aftener. Det forgik på en tømmerflåde med en lille påhængsmotor så den bevægede sig langsomt frem. Turen tog 3 timer og vi skulle i perioden være musestille for at være heldige at se bæverne, det lykkedes desværre ikke men vi så bæverens arbejde med at bygge sluser ud i vandet så vandet ikke frøs til is om vinteren. Store træstammer var gnavet over af bæverne og lå på krys og tværs, alt i alt en spændende tur rundt lags søbredden, vi var først hjemme efter det var blevet mørkt.

I naturreservatet er der masser af elge og bævere, men ørne,  ræve og i sjældne tilfælde også ulve og bjørne. For at være sikker på at komme til at se Elge kørte vi til en Elg-park hvor vi kunne komme i nærkontakt med dem, de er godt nok store.

I parken fik vi lidt information omkring det store dyr. Der er ca. 3-400.000 tusind Elge i hele Sverige og findes i hele landet. Der skydes ca. 100.000 stk. om året. I Jagtselskabet som campingfatter var med i havde de 45 Elge på samvittigheden i år. Der var naturligvis også en til os. Formanden fik skåret det nødvendige antal bøffer ud der blev behandlet efter forskrift af campingfatter. Tre stjernekokke og en fyrbøder skulle der til, så var det også super lækkert. Alle havde været i gang med forskellige gøremål for at middagen kunne komme på plads.   Middagen blev indtaget i familien Andersen opvarmede fortelt. Det blev et festmåltid. Der blev også mulighed for flere gange at lave langbord i det fri, vejret var med en dags undtagelse super godt med høj sol for det meste. Tiden mellem udflugter og andre fælles gøremål blev benyttet til at fiske i søen hvor der skulle være rigeligt med fisk. Flere var i gang kl. 7 morgen til sent aften. Der blev investeret i en masse fiskeudstyr men lige meget hjalp det, største og eneste fangst gik til formanden der kunne hive en fisk i land på 60 gram. Jubelen var endeløs.

Vi var på fabriksbesøg på CABBY Fabrikken, den danske importør var så venlig at komme til Kirstinehamn hvor fabrikken ligger, for at vise os rundt og fortælle om CABBY. Det var spændende at se hvor meget anderledes man gør det på CABBY i forhold til andre. Det er håndarbejde i højeste potens, vi så hvordan vægge og tag blev fremstillet i en kæmpe presse der gør vægge og taget meget formstabile og stærke. Der er godt nok mange små detaljer i sådan en vogn og alt blev udført med største omhyggelighed. Til sidst kom campingvognen i brusebad, det har jeg godt nok aldrig set før. Bagefter fik vi information om arbejdet med at opnå en meget større fleksibilitet end på andre lign. fabrikker. Vi fik lidt at vide om deres eksport arbejde, alt i alt meget spændende at se og opleve.

Et stort tak til importør og CABBY FABRIKKEN.

Næstsidste aften var der stor festmiddag hos Campingmutter i forstuen, campingfatter serverede og naturligvis fik vi Elg steg og andre lækkerier. Hold da k…. hvor var det mørt.

Lørdag morgen kl. 8.00 sang vi flaget ned og det var tid til at sige farvel på gensyn mellem Fynboer og Sjællændere. Hvor var det ærgerligt at der ikke var en masse børn med, de ville havde stortrives.

Tak til familierne, Andersen og Christiansen for et bragende godt arrangement.