Lad os starte med at definere hvad strømmen skal bruges til. Strømmen er til det daglige liv i campingvognen/autocamperen og ikke til at starte motoren med.
Til det bruger vi et forbrugsbatteri som ikke er det samme som et startbatteri.
Startbatteriet skal levere en meget stor strøm i meget kort tid og forbrugs batteriet er til det lange seje træk. Derfor skal vi bruge Deep cycle batterier eller endnu bedre Litium.
Og det er næsten sikkert at dit batteri i dag er for lille
Kapacitet
Et Deep cycle batteri kan du aflade med 50% uden at det tager skade af det. Hvis du kun aflader det med 30 %, så vil det holde længere tid.
Startbatterier tager typisk skade ved afladninger på mere end 10% og vil derfor ikke kunne holde til belastningen. Så dem vil vi slet ikke beskæftige os med i denne gennemgang.
Endnu bedre er Litium, som tåler afladninger op til 80% og endda holder i meget længere tid end bly baserede (Start, Deep cycle, GEL, AGM er alle betegnelser for bly baserede batterier).
Hvor mange Ampere timer (Ah) eller Watt timer (Wh) du skal bruge i din camper, afhænger af dit forbrugsbehov, valgt forsyningssikkerhed og hvad du lader batterierne med (sol/vind/el-net/generator).
Denne (nørdede) guide kan hjælpe dig til at regne den ud: https://energig.com/da/guider/beregn-solceller-og-vindmoelle/
Typer
Der findes i hele træskolængder 3 typer batterier der bruges til forbrugsbatterier i campere/campingvogne.
AGM batterier: Er en god hybrid, som kan både starte motor og aflade til 50%. Batteriet er hurtigt at op/aflade. Men prisen for det er at de ikke holder så længe og døjer mere med høje temperaturer end de 2 andre. De er oftest kun en smule billigere end:
GEL batterier: Er skabt med en gel i stedet for flydende syre eller glasfibermåtter der absorbere syren (AGM). Er det blybasserede forbrugs batteri der holder længst og er det som vi anbefaler til næsten alt. Hvor der ikke er penge til:
Litium batterier: Som pt. er ubetinget det bedste der kan fås til forbrugsbatteri og det er på 98% af alle fronter overlegent.
Det som man skal være fuldstændigt klar over er at den elektronik der skal vedligeholde dit litium batteri er skabt til netop DET batteri og at batteriet har et BMS (Battery Management System) der kan kommunikere med al batteri oplader elektronikken ellers går det galt.
Men hele pladsen her ville blive brugt på at gennemgå typerne minutiøst og derfor har jeg lavet en online forklaring der er meget mere detaljeret omkring typerne. Den kan du finde her: https://energig.com/da/guider/batteri-guide/
Forsyningssikkerhed
I en camper kan man ofte falde tilbage på at starte motoren og få strøm fra generatoren. Dette gør at forsyning sikkerheden kan komme i top, om end at man som oftest ønsker at undgå at starte motoren (dyrt, støj, slid). Man kan med en korrekt dimensioneret sol/vind/batteri løsning komme op på en meget høj forsyningssikkerhed på over 90%, ja helt op over 98% i nogle tilfælde året rundt.
Og uanset hvordan vi vender og drejer det så er forsynings sikkerheden meget tæt forbundet med størrelsen af batteribanken. Vi kan nemlig regne ud hvor meget strøm du forbruger i camperen og dermed ved vi hvor meget der skal produceres i gennemsnit per døgn. Men forsynings sikkerheden ligger i at batteriet er stort nok til at gemme strøm nok til de dage, hvor der er for lidt produktion.
Vægt/plads
Heldigvis har vi tit generatoren til back-up i en camper/campingvognen, for der er et evigt problem med at få plads til alt det man gerne vil have med på tur og ikke mindst er vægten også betydende.
Blybaserede batterier er tunge, rigtigt tunge og der kan hurtigt komme 100+ kg batterier til, hvis man satser på sol/vind over længere perioder.
Så hvordan løser men det problem?
Der er flere muligheder
1. Brug litium batterier
De vejer og fylder ca. 1/3 af blybasserede batterier, for den samme mængde tilgængelig strøm.
2. Sæt større solceller/vindmølle på.
Ved at øge produktionen, også ved lav lysintensitet/vind, kan vi nedsætte behovet for lagerplads en smule.
3. Hold øje med batteri statussen hele tiden.
Accepter at du skal spare på strømmen, når der ikke er så meget tilbage i batteriet og check vejrudsigten, sluk for ungernes playstation og køleskabet. Mere kort: Nedsæt komforten i Camperen.
4. Brug bilens generator til at lade på forbrugs batteriet
Jeg ved godt at bilens motor ikke har godt af at stå i tomgang i timer for at lade på batteriet og det koster både brændstof og det gør ondt at høre motoren stå i omgang. Men det er en mulighed.
Vedligeholdelse
Et batteri skal vedligeholdes. Ikke med destilleret vand som på gammeldags batterier, men elektrisk.
Vi vedligeholder for at forlænge levetiden på vores dyre batterier. Det er en rigtig god ide at kende sit batteri
Optimalt så bliver batteriet ladet op til 100% mindst hver 4 dag. Under afladning sulfatere pladerne i batteriet (bly batterier) og hvis man ikke lader batteriet op mindst hver 4 dag, så får man ikke fjernet så meget af sulfateringen, som man kunne have fået og dermed degenerer batteriet for hver gang man bruger det.
Også et litium batteri har bedst af at blive opladt ofte, men håndtere det bedre.
Dette er også årsagen til at du altid skal lade din camper stå tilsluttet til 230 Volt når du ikke bruger den (kræver en ordentlig lader der ved hvordan vedligeholdelsen skal foregå!). En anden mulighed er hvis camperen står udendørs når den ikke bruges, at lade vind/sol vedligeholdelsen af batterierne. Det kan sol/vind sagtens klare. Om vinteren vil selv solceller oftest kunne klare vedligeholds opgaven, blot batterierne var fuldt opladte, da camperen blev vinter parkeret.
Det er utroligt vigtigt at AL den elektronik der lader op på dine batterier gør det rigtigt og ved hjælp af 3 step eller 3 step+ fremgangsmåderne. Det dem batterierne er skabt til jf. internationale standarder. Alle steps derudover er i bedste fald uskadelige eller blot marketing.
Litium oplader efter samme fremgangsmåde, men meget hurtigere, da absortion fasen kun er på 15 min, mod 4 timer for bly og da de typisk kan modtage strømmen meget hurtigere (kræver en så en stor lader)
Til gengæld SKAL opladningen følge de 3 steps. Men det kan du læse mere om her: https://energig.com/da/guider/batterioplader-guide/
Kvalitet
Er et batteri bare et batteri? Nej, nej og nej. Du får typisk hvad du betaler for.
For bly batterier findes der er grov tommelfingerregel for at kvaliteten er bedst i det tungeste batteri.
Det er ikke 100% korrekt, men da det er Blyet der bliver skadet med tiden, er det typisk en god ide at have meget af det. Men også blyets beskaffenhed er vigtig. Nyt bly er bedre end genbrugt bly. Det er dog ikke altid lige til at finde batterier med nyt bly i og de koster også derefter.
Sammensætningen af batteriet er vigtig, i bly batterierne er det pladerne og syre materialet og i Litium er det meget vigtigt at cellerne er parret godt til hinanden. For Litium er det indbyggede BMS af allerstørste vigtighed og det bedste er et aktivt BMS fremfor et passivt.
For alle batterityper gælder det at den omgivende elektronik afgør levetiden og leveringsdygtigheden.
Det er ikke nødvendigt for mig i dette forum at forklare at den billigste reservedel du kan købe til din motor er en dyr olie. Men det er det samme for dit batteri, men det er elektronikken der er olien.
Opladning
Jeg vil generelt henvise til: https://energig.com/da/guider/batteri-guide/ for yderligere oplysninger om hvordan opladning skal foretages for optimal levetid og udbytte fra dine batterier.
Der er bare noget som er specielt for campere/campingvogne og det er at der skal lades fra en lille generator på motoren og her kan vi komme i udfordringer.
Det er især de nye Euro 5/6 motorer der volder kvaler. I ”gamle dage” kunne man sætte en ensretter bro (diodebro) mellem de 2 batterier og så blev der ladet på forbrugsbatteriet også (jeg ved godt at det smadrede forbrugs batteriet ret hurtigt, men det var jo sådan man gjorde).
Med de nye Euro 5/6 motorer kan man heldigvis ikke længere bruge diodebro løsningen.
Årsagen er at Euro 5/6 motorer har en intelligent generator der kun lader når du bremser, motorbremser eller når batteristatussen er kommet for langt ned i forhold til et setpunkt. Og det kan der ikke ændres på.
Så for at løse den udfordring bruger man en DC til DC konverter. Den suger strømmen fra motorbatteriet (og tvinger dermed ladningen i gang) uanset batteri statussen og konverterer til lige præcist den DC spænding som dit forbrugsbatteri har brug for i den fase det er i lige nu. DC/DC konverterne oplader altså dit forbrugsbatteri efter 3 step eller 3 step+ metoden og det er ikke sket tidligere. Det betyder at vi nu også kan oplade Litium batterier fra generatoren, da DC/DC konverteren også er intelligent nok til at håndtere de noget mere krævende batterier.
Området her meget stort og kompliceret, men jeg håber at du har kunnet følge min forklaring og hvis du vil vide mere endnu, så læs de ovenstående guider.
Du kan finde meget mere om Vindmøller, solceller, power elektronik og andet energi relateret til Campingvogne på www.energig.dk og måske især under menupunktet ”Guider”
Du er også velkommen til at kontakte Energig online: https://energig.com/da/om-os/kontakt-energig/
Eller ringe til os på Tlf.: 70 500 999