Teksten på dækkene?
Og hvad betyder det så når der står eksempelvis 215/45 R 17 91 W på et dæk.
215 = Bredde på dækket millimeter.
45 = Højden på dækken, er angivet i procent i forhold til dækkets bredde.
R = Dæk type hvor R = radial dæk.
17 = Fælg dimension, angivet i tommer.
91 = Load index, belastningsfaktor, kan ses i tabelen
W = Hastighedskode, kan ses i tabellen
M + S er betegnelsen for Vinterdæk. Det anbefales at vinterdæk også har et symbol med et bjerg og sne, for at de er bedst egnede til vinterkørsel.
Hastighedskode |
Hastighed km/t |
K |
110 |
L |
120 |
M |
130 |
N |
140 |
P |
150 |
Q |
160 |
R |
170 |
S |
180 |
T |
190 |
U |
200 |
H |
210 |
V |
240 |
W/ZR |
270 |
Y |
300 |
Loadindex (Belastningsfaktor)
Loadindex |
Kilo |
Loadindex |
Kilo |
Loadindex |
Kilo |
Loadindex |
Kilo |
Loadindex |
Kilo |
69 |
325 |
81 |
462 |
93 |
650 |
105 |
925 |
117 |
1285 |
70 |
335 |
82 |
475 |
94 |
670 |
106 |
950 |
118 |
1320 |
71 |
345 |
83 |
487 |
95 |
690 |
107 |
975 |
119 |
1360 |
72 |
355 |
84 |
500 |
96 |
710 |
108 |
1000 |
120 |
1400 |
73 |
365 |
85 |
515 |
97 |
730 |
109 |
1030 |
121 |
1450 |
74 |
375 |
86 |
530 |
98 |
750 |
110 |
1060 |
122 |
1500 |
75 |
387 |
87 |
545 |
99 |
775 |
111 |
1090 |
123 |
1550 |
76 |
400 |
88 |
560 |
100 |
800 |
112 |
1120 |
124 |
1600 |
77 |
412 |
89 |
580 |
101 |
825 |
113 |
1150 |
125 |
1650 |
78 |
425 |
90 |
600 |
102 |
850 |
114 |
1180 |
||
79 |
437 |
91 |
615 |
103 |
875 |
115 |
1215 |
||
80 |
450 |
92 |
630 |
104 |
900 |
116 |
1250 |
Datomærkning
Efter DOT-mærket er der et trecifret tal. De første to tal er uge nummeret, og det sidste tal angiver årstallet. Fra 1990 til 1999 er tallet efterfulgt af en trekant: 437 “trekant” betyder altså uge 43, 1997. Fra år 2000 er koden ændret til et firecifret tal, idet de to første cifre stadig angiver uge nummeret. De to sidste tal angiver årgangen, således at 00=2000. Trekanten er derfor udeladt, da den betød, at vi var i 90’erne.
Et korrekt dæktryk er vigtigt
Trykket i dækkene skal holdes på et korrekt niveau, da uregelmæssigheder på dette område resulterer i dårlige køreegenskaber og et forhøjet dæk slid.
Et for lavt dæktryk – og i øvrigt også en forkert sporing – kan hurtigt slide et dæk så langt ned, at det må kasseres.
Bilens instruktionsbog indeholder altid en fortegnelse over de dæktryk, som fabrikken foreskriver for den pågældende bilmodel. Ofte foreskrives der forskellige værdier, alt efter hvor meget læs der er på bilen, og hvor hurtigt man kører. Jo højere hastighed, jo højere dæktryk.
Dæktryk angives ofte i flere forskellige enheder. Skemaet her viser, hvordan sammenhængen er mellem de forskellige enheder. Den officielle enhed er pascal eller kilopascal (kPa), men man ser ofte enhederne psi (lb/inch2) og kilopond pr kvadratcentimeter (kp/cm2). 100 kPa svarer meget nær til 1 kp/cm2 eller 14,5 psi.
Kilopascal (kPa) |
Bar |
Psi (lb/inch2) |
Kp/cm2 |
150 |
1,5 |
21,8 |
1,53 |
160 |
1,6 |
23,2 |
1,63 |
170 |
1,7 |
24,7 |
1,73 |
180 |
1,8 |
26,1 |
1,84 |
190 |
1,9 |
27,6 |
1,94 |
200 |
2,0 |
29,0 |
2,04 |
210 |
2,1 |
30,5 |
2,14 |
220 |
2,2 |
31,9 |
2,24 |
230 |
2,3 |
33,4 |
2,35 |
240 |
2,4 |
34,8 |
2,45 |
250 |
2,5 |
36,3 |
2,55 |
260 |
2,6 |
37,7 |
2,65 |
270 |
2,7 |
39,2 |
2,75 |
280 |
2,8 |
40,6 |
2,86 |
290 |
2,9 |
42,1 |
2,96 |
300 |
3,0 |
43,5 |
3,06 |
Mønsterdybde: Aldrig under 1,6 mm
Dækmønstret på bilen er også af stor betydning for bilens opførsel på vejen, og særligt på en våd vejbane spiller dækmønstret en stor rolle.
Loven foreskriver en mønsterdybde på minimum 1,6 mm. Til sammenligning kan det nævnes, at et nyt dæk har en mønsterdybde på mellem 7 og 8 mm, afhængig af dæk type og dæk fabrikat.
Alle nye dæk har en lille markering på siden “TWI” (TreadWearIndicator), som angiver, at en særlig slidmarkering (tværrib) er indlagt i mønstret ud for dette mærke. Når dækket er nedslidt til 1,6 mm, ses tværribben, og dækket skal kasseres.
Det anbefaler at et Dæk skiftes, når dækmønstret er slidt ned til 3 mm. Herefter er dækkets egenskaber på våd vej stærkt begrænset, og sikkerheden dermed reduceret.