Ved ankomst til Skamstrup var det ret klart, at opkørsel på den forholdsvis stejle indkørsel, der var belagt med et ret tykt lag sammenkørt sne, kunne blive problematisk. Imidlertid kunne jeg ikke konstatere is under snelaget, så jeg indlod mig i at forsøge.

Jeg trækker campingvognen med en Land Rover Discovery, der er forsynet med gode vinterdæk – selvfølgelig på alle hjul. Bilen har en køreklar vægt på 2650 kg. Min campingvogn har en totalvægt på 2650 kg. Akseltrykket er på 2250 kg, når den er koblet på bilen.

Det er således et halvtungt vogntog, der skal trækkes op ad en forholdsvis stejl stigning på en snedækket bakke.

Det gik faktisk rigtig fint. Jeg kom fint op ad bakken og fuldstændigt uden hjulspin.

Samme dag er jeg orienteret om, at en solo bil, som ikke havde monteret vinterdæk samme dag ikke ved egen kraft kunne forcere den samme stigning. Der skulle spændes et andet køretøj mere til for at trække vedkommende op.

Der er altså stor forskel på vejgrebet mellem vinterdæk og sommerdæk. Vinterdæk kan udmærket anvendes i perioderne, hvor temperaturen ellers ligger noget over frysepunktet. Helt op til 7 grader C, har de faktisk bedre friktion mod underlaget, end sommerdæk har, forlyder det.

Min campingvogn er ligeledes forsynet med vinterdæk. Når mine nuværende dæk har nået en alder på 5 år, vil jeg fremover kun køre med vinterdæk på campingvognen – hele året. Det er der efterhånden flere, der bruger. Mest af økonomiske hensyn, fordi de fleste ikke kan nå at slide to sæt dæk op på de 5 år, som de faktisk kun holder.

Tænk dig godt om, når du kører generelt. Har du en vogn koblet på krogen om vinteren, så tænkt dig ekstra godt om. Hvis du er kommet ud at køre og du overraskes af glat føre, så frigør din slingrekobling. Det reducerer påhængsvognens eventuelle udskridning på det trækkende køretøj. Du kører således mere sikkert, når det er glat, med frigjort slingrekoblilng.

Link

M.v.h.
2310 Kaj Rasmussen