Nogle DCK’familier (5 par) havde i fællesskab besluttet at aflægge Ærø i det sydfynske øhav et besøg. Det var for nogle af deltagerne mere end 50 år siden, at man sidst havde aflagt øen en visit – hvilket var helt tilbage i tiden hvor den legendariske ”Flaske Peter” viste hvordan man lavede modelskibe i flasker. (han døde helt tilbage i 1960 og museet var Coronalukket).

Deltagerne ankom til campingpladsen i Ærøskøbing i løbet af mandagen og tirsdagen, hvor der i øvrigt var mere end god plads, men en flot udsigt til nogle af øens Badehuse.  Selve pladsen er overgået på private hænder i løbet af det sidste års tid eller to, så vi kunne konstatere, at der er et ganske stort arbejde der skal udføres inden pladsen er i orden, ikke mindst da Deres ønsker er, at det skal blive/være en helårsplads.

Grundet Covid19 havde vi nogle små problemer med, at vi kunne bruge fællesstuen til alle vores hyggelige måltider, men grundet de forholdsvis få gæster, lykkes det ved fælles indsats at komme påsken igennem uden, at vi måtte gå sultne i seng.

Øen skulle naturligvis også udforskes og vi kunne i den forbindelse hurtigt konstatere, at ganske mange af øens seværdigheder var lukket land ligesom i resten af Danmark.

Vi tog en tur til Marstal, hvor vi startede ude ved de for øen kendte små ”Badehuse” på tangen Erikshale, husenes størrelse er sådan, at man næsten skal gå ud for at skifte mening. Herefter kørte vi ind til byen og gik tur ved havnen og op i Marstals små gader, hvor seværdighederne kunne betragtes udefra. Der var dog enkelte tøjforretninger der var åbne med restriktioner, disse restriktioner var der naturligvis flere af damerne der havde mod på at overholde, så…… Der var også en Brugsforening hvor der blev provianteret, hvorefter vi alle gik tilbage til bilerne nede ved havnen og kørte den meget flotte tur langs vandet hjem til pladsen, hvor det var blevet middag.

En anden dag gik turen til Søby, hvor der er færgeforbindelse til både Fåborg og Fynshav på Als. Der var ikke her og nu så meget at se på og turen gik derfor helt ud på spidsen på Skjoldenæs ved golfbanen, hvor vi gjorde et holdt og gik lidt runde og sonderede terrænet, inden turen igen gik hjemad mod pladsen. En ganske flot tur i et anderledes landskab, der var naturligvis og en butik på vejen tilbage – nemlig i Bregninge med ”Gårdbutikken Uldgården”, som blev aflagt en visit den dag, men hvor der var behov for endnu et besøg en af dagene inden turen gik mod fastlandet.

Vi boede jo på campingpladsen i Ærøskøbing, hvorfor en tur rundt i den ”gamle” bydel var en udflugt også. Denne udflugt foregik på gåben efter bilerne var blevet parkeret ved Turistinformationen. Vi startede ved havnen forbi gadekæret med flotte minihuse midt ude i kæret og forbi Ærøskøbing Røgeri – bare alene duften. Turen fortsatte i havnemiljøet hvor et af de gamle ”fælleskøkkener” ved havnen kunne skues, således at skibsfolket skulle anvende disse af hensyn til brandfaren i området. Vi fortsatte op i byen og besøgte en af de få åbne muligheder der var, nemlig Ærøskøbing kirke. Turen gik igen lidt rundt i byen, som beklageligvis var lukket, dog var der flere muligheder for at købe en is, hvilket dog ikke var den store ”magnet”, da det var ganske koldt – også den dag.

Påskelørdag deltog vi i et traditionsrigt arrangement ved vandet, hvor mange ærøboer kommer hjem til øen og familierne samles ved vandkanten, for at spise grillede pølser og æg kogt i saltvand, der naturligvis blev skyllet ned med passende mængder af våde varer, naturligvis af ærøboerne, men en anderledes tradition og dette år på en kold dag godt nok i solskin og megen blæst, vi var der trods alt i en god time.

Ærø er et meget spændende sted, men vi må nok konstatere, at det nok er bedst om sommeren og der må og skal heller ikke være Covid19 tilstande ved et besøg.